Lakier nie tylko nadaje koloru samochodowi. Jego zadaniem jest ochrona blachy przed solą drogową, przed wilgocią, przed czynnikami atmosferycznymi i innymi, które spowodowałyby powstanie ognisk rdzy. Sam lakier jest dziś mniej trwały i mniej odporny na uszkodzenia mechaniczne i szkodliwe oddziaływanie środków chemicznych, ptasich odchodów, czynników atmosferycznych i również wymaga ochrony.
W jaki sposób zabezpieczyć lakier na nowych samochodach?
Sposobów jest kilka, a różnią się one m.in. trwałością. Najbardziej znany i najczęściej stosowany przez kierowców to wosk. Stosunkowo tani, łatwy w aplikacji (można nałożyć samodzielnie), nie zabezpiecza jednak lakieru na długo – wosk w tanich pastach stanowi ochronę zaledwie przez kilka tygodni, wosk naturalny przez okres 3 miesięcy, a wosk syntetyczny 8 miesięcy. Znacznie trwalszym sposobem zabezpieczenia powierzchni lakieru jest powłoka ceramiczna na lakier, która utrzymuje się przez okres 2-5 lat (niektórzy producenci powłok dają gwarancję nawet na 9 lat). Wyprodukowany na bazie kwarcu preparat chemiczny związuje się z lakierem samochodowym i tworzy warstwę odporną na m.in. mikrozarysowania, promieniowanie ultrafioletowe, warunki atmosferyczne. Dodatkową zaletą powłoki ceramicznej jest to, że nadaje samochodowi doskonałego wyglądu – wydobywa głębię koloru lakieru, nadaje mu blasku oraz to, że ułatwia jego mycie (powstała warstwa wykazuje właściwości hydrofobowe). Podobnie jak wosk, powłokę można zaaplikować samemu – powierzchnia lakieru musi zostać wcześniej przygotowana, a samochód powinien stać w miejscu osłoniętym i chłodnym. Najtrwalszym (utrzymuje się przez okres 5-7 lat) i zarazem najlepszym, bo chroniącym nawet przed uderzeniem większego kamienia sposobem na ochronę lakieru jest oklejenie go folią PPF. Folia poliuretanowa charakteryzuje się wieloma cennymi właściwościami, z których najważniejsze w przypadku samochodów to duża odporność na ścieranie, odporność na działanie substancji chemicznych oraz właściwości samoregeneracyjne. Na powierzchni nadwozia folia tworzy niemal niewidoczną warstwę. Jej aplikacja wymaga i umiejętności, i bardzo dokładnego przygotowania lakieru, i specjalistycznych narzędzi, dlatego czynność tę lepiej powierzyć specjalistom. Oklejenie folią PPF jest rozwiązaniem najdroższym, ale wartym inwestycji.
Ochrona lakieru samochodowego dawniej była kaprysem, dziś jest koniecznością – każdy, komu zależy na dobrym wyglądzie samochodu i ochronie przed rdzą powinien rozważyć najlepszy sposób dla swojego pojazdu i dla własnej kieszeni.