Nagle zauważasz, że bak paliwa w Twoim aucie zaczyna przeciekać. Bez względu na to, czy jest to wyłącznie delikatny, sączący się przeciek czy też problem o większym wymiarze – zareagować trzeba błyskawicznie. Na szczęście nie zawsze trzeba od razu kupować nową część. Czasem wystarczy postawić na skuteczne spawanie zbiorników paliwa które szybko przywróci im pełną funkcjonalność. Jak to zrobić? Na co zwrócić szczególną uwagę? I kiedy spawanie baku niestety nie przyniesie oczekiwanych efektów?

Kiedy przeprowadzić spawanie baku samochodowego lub motocyklowego

Istnieją dwie główne sytuacje w których następstwie dochodzi do rozszczelniania się stalowych czy aluminiowych zbiorników na paliwo. Pierwszą z nich jest korozja ich ścianek, w wyniku której stają się one cieńsze, słabsze i bardziej podatne na uszkodzenia. Sprawa numer dwa to natomiast uszkodzenia mechaniczne powstałe podczas zjazdu z wysokiego krawężnika czy uderzenia pojazdu na przykład o drzewo. W pierwszym przypadku spawanie baku motocyklowego czy samochodowego mija się z celem – konstrukcja jest tu bowiem na tyle osłabiona, że nie da się jej skutecznie naprawić. Gdy natomiast uszkodzenie ma podłoże mechaniczne i jest stosunkowo niewielkie – naprawa poprzez spawanie zbiornika paliwa stalowego czy tego z aluminium najpewniej przyniesie pożądane efekty.

Zanim jednak weźmiemy się za pracę musimy wiedzieć, jak przygotować bak do spawania. W przypadku benzyny opary mogą utrzymywać się we wnętrzu zbiornika nawet przez kilka lat i to także wtedy, gdy zbiornik jest zamknięty. W związku z tym zanim weźmiemy się za pracę konieczne jest wypłukanie zbiornika najlepiej jak to możliwe i wypełnienie go wodą po same brzegi. Dzięki temu pozostałości po benzynie będą się unosiły na powierzchni wody, co znacznie zminimalizuje ryzyko samozapłonu czy jeszcze groźniejszego wybuchu.

Jak spawać zbiornik paliwa benzyna

Metodą, które najczęściej wykorzystywana jest jeśli chodzi o spawanie zbiornika paliwa, jest metoda MAG w osłonie aktywnych gazów. Zdecydowanie rzadziej używane jest spawanie elektrodą otuloną określane jako metoda MMA. Z kolei spawanie tigiem czy innymi metodami zupełnie nie znajdzie tu swojego zastosowania.

Za każdym razem spawanie zbiornika paliwa benzyna rozpoczynamy od zakrycia uszkodzonego punktu blachą którą montażowo łapiemy na jej brzegach. Nowy element powinien przylegać do zbiornika tak, by dobrze zasłonić powstałe wcześniej uszkodzenie. Gdy tak jest, zabieramy się za pokrywanie spoiną każdej z krawędzi. Musimy jednak wcześniej odpowiednio precyzyjnie dobrać ustawienia posiadanej spawarki tak, by przypadkowo nie przetopić cienkiej blachy tworzącej ściany zbiornika. Jeśli nie masz pewności czy parametry urządzenia są odpowiednio ustawione – wykonaj spawanie próbne na innym kawałku materiału mającym zbliżoną grubość. Gdy wszystko będzie tu bez uwag, możesz zacząć spawanie zbiornika paliwa w motocyklu, aucie czy nawet w kosiarce do trawy.

Przeprowadzając spawanie zbiornika paliwa cena, efektywność i czas poświęcone na działanie muszą ze sobą współgrać. Dlatego też coraz częściej zdarza się, że jeśli uszkodzenie baku jest małe, zamiast spawania stosowane są nowoczesne taśmy czy kleje. Przy mniejszych problemach ich zastosowanie na zewnątrz pojemnika ze stali czy aluminium okazuje się nie tylko łatwiejsze, ale przede wszystkim równie skuteczne co czynności spawalnicze. Zanim zabierzesz się więc za pracę sprawdź, która z technik jest dla Ciebie lepsza: spawanie zbiornika paliwa aluminiowego lub stalowego czy jego sklejenie dedykowanym klejem bądź odpowiedniego typu taśmą.

Na rynku obecnie są dostępne różnego rodzaju preparaty, które umożliwiają załatanie drobnych szczelin w zbiornikach. Często stosuje się kleje lub taśmy, które mogą zabezpieczyć pęknięcia widoczne na zewnątrz. To metody są równie skuteczne i łatwiejsze do przeprowadzenia, dlatego nie zawsze spawanie zbiornika paliwa będzie pierwszym wyborem.